Makerspaces in school

Math is gonna be involved, science is gonna be involved. Yeah it’s gonna be really fun!

Met deze krachtige quote van Elizabeth Jordan, fifth grader (10-11), leerlinge van Marymount School in New York start het filmpje (zie hieronder) over Makerspaces in scholen.. Ze spreekt over een project waarbij ze ramp’s gaan bouwen en ze verheugt zich overduidelijk. De school heeft ingezet op Makerspaces. Voor de leerlingen van de basisschool is er het Tinkerspace (Knutsellab), voor “middle schoolers” (onderbouw VO) is er het FABlab  met digitale fabricagemiddelen als 3D-printer, lasersnijders en CNC-machines. En voor de High Schoolers is er het “Idealab” waar tinkeren en het FABlab bij elkaar komen. Een maker-ecosysteem om je vingers bij af te likken. Deze school is dan ook een private school (voor meisjes) , dus er is vermoedelijk meer geld. Mooi in de film is ook dat er zonder woorden aan vuil te maken niet STEM gebruikt wordt (Science, Technology, Engineering and Math) maar STEAM met de A van Art.

Maureen Reilly, STEAM expert van deze school legt uit dat ook in de VS in de jaren 80 en 90 het maken uit het onderwijs werd gesloopt. Elizabeth vult aan dat het belangrijk is dat leerlingen hun eigen ideeën kunnen verwezenlijken.

Nathan Holbert van het Columbia Teachers College zegt dat Makerspaces niet perse plekken moeten zijn waar je vaardigheden leert of waar je feiten leert maar een plek waar de leerling kennis construeert. En dat dat gedreven wordt door wat ze zelf willen. Hun eigen waarden en doelen.

In de film wordt gezegd dat de school een gezonde balans heeft van maken binnen en buiten het curriculum. Dus via opdrachten maar ook maken wat je zelf wil maken. De ervaring die wij op de Populier hebben en we zagen dit ook in Denemarken, dat leerlingen willen blijven op school om hun project af te maken, heeft het Marymount College ook. Dat is toch iets om te koesteren. Zeker in het huidige debat over de Nederlandse leerlinge die zo weinig gemotiveerd zijn om wat te leren.

Marymount College heeft het goed voor elkaar. Makerspaces op andere scholen zijn vaak zou ver nog niet. Laura Fleming, van New Milford High School in New Jersey vertelt dat de faciliteiten nog niet zij wat men wil, vanwege ruimtegebrek, gebrek aan budget. Maar Laura is vastberaden:

Voor mij is het belangrijk dat het ontdekken is, met een open eind.

Dat betekent dat elke leerling altijd terecht kan in de Makerspace. Niks moet, maar het is altijd open. Een coole leerling vertelt dat hij 3D printen heeft geleerd om iets moois te maken voor zijn familie die hem altijd zulke lieve dingen geeft. Ook dat doet maken. Verder ziet men daar, net als wij zien dat het sommige leerlingen op het pad zet van maken om daarmee de boer op te gaan, het te gaan verkopen. Deze jongeman is daar duidelijk door gegroeid. En ook Laura vertelt dat leerlingen mopperen als de school dichtgaat en de volgende dag heel vroeg er weer zijn om hun project af te maken.

Als laatste waarschuwt Nathan Holbert ervoor dat een Makerspace moet fungeren als een nieuw doorgeefluik voor dezelfde kennis en kunde die er al is.

Dan is het geen krachtige leeromgeving meer!

Conclusie: een mooie film waarin veel van de ervaringen die wij hebben in onze makerspace zichtbaar worden.

3 comments on “Makerspaces in school

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *