Petitie Makersonderwijs

Op dinsdag 4 november vindt in de Tweede Kamer de bespreking van de begroting van OCW plaats. Rondom deze bespreking wordt een petitie aangeboden aan de Tweede Kamer waarin ruimte wordt gevraagd voor Makersonderwijs, voor Maker Education. Dit ter ondersteuning van het werk van Anne-Wil Lucas (VVD) en Tanja Jadnanansing (PvdA) om Maker Education op de kaart te zetten in de Tweede Kamer. Zie ook de spreektekst van Anne-Wil die ze uitsprak bij het AO van 1 oktober 2014.

Ondertekenen? Graag! Dat kan hier: https://docs.google.com/forms/d/1iPGJrBNZlzCie9ByPXxBkkIoqK62Y0zl60YuAXPMES0/viewform

De petitie is tot stand gekomen door samenwerking van velen op het gebied van Maker Education. Een mooie eerste stap!

Tekst:

Manifest voor het Makersonderwijs

Leren door te maken: maken moet weer terug in het onderwijs

Wij,

Leraren, schoolleiders, FabLabs, bedrijven, openbare bibliotheken en andere cultuurmakers; constateren enerzijds:

  • dat creativiteit, samenwerken en probleemoplossend vermogen belangrijke vaardigheden zijn in een veranderende arbeidsmarkt;
  • dat digitale fabricagetechnieken als 3D-printen een steeds dominantere rol krijgen in het bedrijfsleven en dat men hiermee jong kennis dient te maken;
  • dat creatie ten tijde van internet vraagt om nieuwe vaardigheden, waaronder digitale fabricage, robotica en programmeren;
  • dat een sterke creatieve (maak)industrie van groot belang is voor de toekomst van Nederland;
  • dat het begrijpen van digitale ontwikkelingen steeds belangrijker wordt om de wereld waarin we leven te begrijpen. Mensen moeten technologie niet alleen kunnen ‘lezen’, maar er ook mee kunnen ‘schrijven’.

en anderzijds:

  • dat als je iets leert omdat je het graag wilt kunnen maken, je het nooit meer vergeet;
  • dat makersonderwijs leerlingen voorbereidt op hún wereld, in plaats van op de onze;
  • dat makersonderwijs leerlingen helpt zich te ontwikkelen tot competente, zelfstandige, creatieve en kritische burgers met de vaardigheden om in de wereld van morgen succesvol te kunnen functioneren;
  • dat, door de verbinding te leggen tussen creativiteit, verbeelding en technologie,
  • makersonderwijs verschillende talenten aanspreekt en een beroep doet op het
  • probleemoplossend vermogen van kinderen.
  • dat het makersonderwijs nu geen duidelijke plek heeft in het huidige onderwijs;

verzoeken de vaste kamercommissie OC&W om:

  • expliciet ruimte te geven aan initiatieven die het makersonderwijs ontwikkelen en uitbreiden;
  • en onderzoek te doen naar het opzetten van een samenwerkingsverband dat, in het pionierskarakter dat hoort bij deze makersbeweging, de sterke lokale initiatieven onderling verbindt en makersonderwijs op de kaart zet in Nederland.

In de komende jaren werkt het samenwerkingsverband aan een programma waarbinnen:

  • Events plaatsvinden die de aandacht vestigen op dit onderwerp.
  • Docenten worden opgeleid in het makersonderwijs, via samenwerkingen met o.a. Pabo’s, hogescholen en scholennetwerken.
  • Kennis en tools in het makersonderwijs en formats voor projecten worden gedeeld met geïnteresseerden.
  • Er een makerscurriculum wordt ontwikkeld dat breed inzetbaar is in het onderwijs.

Zodat:

  • makersonderwijs een zichtbare en permanente plek krijgt in het onderwijs van alle niveaus;
  • bevlogen docenten en kinderen die willen werken met creativiteit, technologie en innovatie, toegang hebben tot kwaliteitsaanbod;
  • leerlingen, ongeacht hun onderwijsniveau, hun talenten kunnen ontplooien en ontwikkelen.

Eén gedachte over “Petitie Makersonderwijs

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *