Vier Maker Education Mythes ontkracht

sxswlogoDe SXSW (South by South West) conferentie in Austin Texas is een belangrijke jaarlijkse conferentie die laat zien wat er gebeurt in de wereld van de technologie. Dit jaar liep het van 13 t/m 22 maart. Er is op deze enorme conferentie ook een vier dagen durend educatief programma en een van de onderdelen was een paneldiscussie met als titel: “Game Changers: Tools for Constructivist Learning”. Een van de deelnemers aan dit panel was Paulo Blikstein waar Wietse van Bruggen van Kennisnet hier ook al eens over schreef. Wij hebben Paulo ook ontmoet op de FABlearn conferentie die wij bijwoonden in oktober en waren zeer onder de indruk. Een bescheiden man met een zeer grondige kennis op het gebied van Maken en Leren. Bovendien een man met visie en een groot hart voor Makers, Maker Educators maar vooral voor de leerlingen.

Paulo_Blikstein-14Paulo maakte een aantal opmerkingen tijdens deze paneldiscussie die opgetekend zijn door Laura Delaney. Paulo formuleert scherp een aantal mythes die rondom Maken en Leren circuleren en ontkracht deze. Of je het nou helemaal met hem eens bent of niet, het zijn belangrijke thema’s die hij aansnijdt en die, als Maker Education echt een plaats in het Nederlandse onderwijs gaat krijgen, aangepakt moeten worden. Hieronder een weerslag van zijn woorden, geparafraseerd door mij (Arjan).

poppenmaker1. Maken is nieuw

Maken is natuurlijk helemaal niet nieuw! En ook maken in het onderwijs bestaat al een tijd. Er is heel veel onderzoek gedaan naar de rol van Maken in het onderwijs. De termen die daarbij gebruikt worden zijn “constructionisme en constructivistisch leren.

2. Alle kinderen zijn hackers

Dat zou mooi zijn. Je sluit je leerlingen op in een makerspace en ze komen eruit met iets vernieuwends, iets moois. Zoals hackers dat doen, zonder enige directe hulp. Zo werkt dat niet. Er zijn wel leerlingen die zo leren maar het merendeel heeft enige structuur nodig bij het leren. Dit blijkt uit onderzoek dat Blikstein deed met een aantal collega’s. Zonder interventie kwamen de minder ervaren leerlingen vooral een beetje gefrustreerd uit het lab. Wanneer ze door docenten/begeleiders geholpen werden, verdween die ergernis en frustratie en maakten ze mooie dingen en leerden ze veel.

3. Maken: meer leerlingen in de bèta/techniek!

We geven geen Lichamelijke Opvoeding omdat we meer atleten nodig hebben. We geven geen Muziek op school omdat er behoefte is aan meer muzikanten. We leren die dingen omdat ze cultureel belangrijk zijn en bronnen van kennis.” zei Blikstein.

Hetzelfde zou moeten gelden voor techniek, wetenschap, en programmeren. Concurreren met China mag niet het argument zijn om dit te gaan doen. Het gaat veel meer om het in aanraking brengen van kinderen met krachtige ideeën en ervoor zorgen dat er meer veelzijdige denkers komen.

makerspace_kids_04. Diversiteit gaat vanzelf

Hoogopgeleide ouders hebben tijd en geld om hun kinderen naar Maker Faires en maakworkshops te brengen. Bovendien zien zij, in tegenstelling tot ouders die lager op de maatschappelijke ladder staan, wel het belang van het leren met hoofd en handen. Ook hebben rijkere scholen veel meer toegang tot gereedschap dan armere scholen.

Hier moet iets actiefs aan gebeuren. Dit wordt niet vanzelf opgelost. Naast het gebrek aan sociale diversiteit zie je ook dat het voor wat betreft gender en cultuur ook nog een stuk diverser zou moeten worden. “We moeten hiermee aan de slag!” zei Blikstein.

2 reacties op “Vier Maker Education Mythes ontkracht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.