Maak van jezelf een Maker Educator

maakkid

Alle leerlingen moeten makers kunnen worden.

Deze zin staat sinds een tijdje in mijn bio onderaan blogposten die ik schrijf. Ik vind dit in toenemende mate. Wij zien leerlingen

opbloeien,
zich emanciperen,
lachen,
spelen,
piekeren,
groeien,
maar vooral leren.

Deze combinatie is onweerstaanbaar en te belangrijk en mooi om te laten lopen. Deze verantwoordelijkheid nemen wij op de Populier zeer serieus en we waken dus ook al een soort vadertjes en moedertjes over Maker Education.

Maar als meer leerlingen dan de leerlingen van de Populier Makers moeten kunnen worden, dan moeten we er dus voor zorgen dat er op meer scholen gemaakt gaat worden. En om dat voor elkaar te krijgen, is het natuurlijk belangrijk om meer leerkrachten/docenten Maker Educator te laten worden. Op maandag 9 maart hebben we in samenwerking met De Nederlandse School een eerste verkenning gedaan naar de vraag: “Hoe zorg je dat er meer Maker Educators komen?

De eerste zin die in mij opkomt wanneer ik hierover nadenk, is een zin die Sylvia Martinez, medeauteur van de bijbel van Maker Education, Invent to Learn, ooit uitsprak (in vertaling):

Moet je een maker zijn om Maker Educator te worden? Moet je wiskundige zijn om wiskundeleraar te worden?

Plakken_en_Knippen-25Je moet dus een maker worden om Maker Educator te kunnen zijn. Daar ben ik vast van overtuigd. Maar deins niet meteen achteruit, geef niet meteen op. Je hoeft geen goede maker te zijn. Ik ben dat zelf eigenlijk ook niet. Ik ben slordig, maak het vaak niet af, maak regelmatig dezelfde fouten, bestel mijn spullen niet op tijd etc. etc.. Maar ik doe het wel en ik ken de valkuilen. Ik ken het ontwerpproces, ik weet wanneer ik iets niet weet, ik weet waar ik moet zoeken als ik het niet meer snap, ik snap dat je soms je werkstuk even moet laten rusten om het daarna weer met goede moed aan te pakken, ik beheers de bediening van een aantal apparaten die me helpen om te maken, ik snap dat veiligheid een vereiste is. Ik ben, kortom, een maker en kan dus Maker Education “geven”.

Hoe ben ik dit geworden? Want één ding is duidelijk. Ik was geen maker. Het antwoord is gemakkelijk. Ik ben het gaan doen. Een jaar of acht geleden ben ik begonnen met maken. En ik ben niet meer gestopt. In feite heb ik mijn eigen Maker Educator Opleiding bij elkaar gehackt en met mij mijn collega’s. En tijdens de bijeenkomst van De Nederlandse School, op 9 maart, is me duidelijk geworden dat dat een mooie weg is. Ik weet niet of het de enige weg is. Ik weet alleen geen andere. En ik vind dat ik onze weg met jullie moet delen. Bovendien is het een mooie gelegenheid om een plan dat in de afgelopen tijd ontstaan is om meer Maker Educators te maken, te hacken, uit de doeken te doen. Vandaar deze tekst.

Plakken_en_Knippen-33De Plakken & Knippen methode

Elke eerste maandag van de maand, als de sirenes die dag gegaan zijn, komen we bij elkaar. Dat doen we al vanaf 2008. Een overzicht in punten:

  • Lokatie. De Scienceruimtes van onze school, de Populier. Tegenwoordig is daar ons zgn. FABlab. Maar let op: in de beginjaren werkten we slechts met een hamer, een zaag en een soldeerbout. Dat ging ook. Tegenwoordig snorren de 3D printer en de lasercutter natuurlijk maar dat is niet nodig!
  • Tijd. Van 20.00-0.00 uur. We starten tegelijkertijd. Sommigen gaan wat vroeger, anderen wat later naar huis.
  • Deelnemers. De vaste kern bestaat uit een aantal docenten, andere medewerkers, oudleerlingen, een oudcollega, een vriend, en een collega van een andere school. Regelmatig schuiven er gasten aan die vaak één keer en soms vaker aanschuiven. Bezoekers worden geacht iets te maken.
  • Producten. Er wordt van alles gemaakt. Er wordt geprogrammeerd, gelasercut, ge3Dprint, maar ook gezaagd, getimmerd, gehaakt, gesoldeerd, gelezen, gepiekerd. Zachte poppetjes voor thuis, een broodbakmachine wordt gehackt, lesideeën worden uitgeprobeerd, etc. etc. Er zijn geen regels behalve: je maakt iets.
  • Kosten/spullen. In principe zorgt iedereen voor zijn eigen materiaal. Reststukjes hout, plastic, een schroefje, etc. is natuurlijk geen probleem. Mocht je iets groters willen gebruiken, dan betaal je de kostprijs. We checken altijd wel even of we het niet nodig hebben voor de lessen. Die gaan altijd voor natuurlijk.
  • Catering. Koffie uit de automaat. Verder neemt iedereen meestal iets mee. Altijd Toffifee, altijd een worstje, een paar biertjes voor later. Dit is belangrijk.

Plakken_en_Knippen-3Ik kijk er naar uit, naar deze avonden. Ze zijn vrolijk, feestelijk en soms, als je iets moois maakt, zeer bevredigend. Ik begrijp waarlijk niet, waarom er niet veel meer van dit soort clubjes bestaan. Het hoeft helemaal niet precies hetzelfde maar een regelmatig terugkerende bijeenkomst, waar je met elkaar dingen maakt, dat moet toch op veel meer andere plekken kunnen? Verzin zelf hoe je het wil. Het kan ook op een middag, langer, korter, met meer, met minder, thuis, in het buurthuis, in een gehuurde werkplaats, met een thema, met een opdracht, elke dag, drie keer per jaar, etc. Hack #plakkenenknippen. En deel het! Laat het anderen weten.

Makermaandag

Onderstaand voorstel heb ik gestuurd naar het bestuur van Fablab.nl. Dit plan is bedacht tijdens een vrolijke bijeenkomst met Emer Beamer, Thieu Besselink en Per-Ivar Kloen en is, in mijn bescheiden optiek, een mooi plan om op niet formele wijze, bijna gehackt, meer Maker Educators te maken.

  • Elke eerste maandagavond van de maand openen de fablabs van Nederland hun deuren voor het onderwijs. Docenten, misschien wel met enkele van hun leerlingen, zijn op die avond (of middag?) de gasten van de fablabs.
  • Er zijn deskundigen aanwezig, die de beginners goed op weg kunnen helpen.
  • Vanzelfsprekend worden de materialen betaald door de gasten.
  • Zo leiden we, maker style, nieuwe Maker Educators op (en boren we een nieuw contigent Makers aan die gebruik willen maken van fablabs).

Nederland is het land met de meeste Fablabs per inwoner volgens een onderzoek van ABN AMRO uit 2013.

Arjan van der Meij

Arjan is vooral docent natuurkunde. Ook heeft hij een paar jaar geleden 
zijn dysbricolikaart moeten inleveren en durft hij zich maker te noemen. 
Tegenwoordig maakt hij zich bijzonder druk. 
Alle leerlingen moeten makers kunnen worden. Dat is zijn doel.
Hij zou graag een inspiratieboek voor Maker Educators schrijven.

 

3M

5 reacties op “Maak van jezelf een Maker Educator

  1. Hallo Arjan,
    Ik ben het helemaal met je eens. Alle kinderen zouden makeronderwijs moeten hebben. Dat hoeft wat mij betreft niet allemaal met Arduino’s, Raspberry Pi’s, 3D printers en lasercutters. Ik denk dat jullie dat ook wel vinden. Wij hebben hier een tijdje een verbredersklas gehad waarin leerlingen een eigen taal gingen maken. Verhalen schrijven is ook maken en zo kun je voor meer vakken maakonderwijs bedenken. Dat is ook mijn streven voor de komende tijd, het maakonderwijs uitbreiden naar de rest van de school.
    Maar voor dit jaar ben ik heel gelukkig met mijn Maker+Klas, drie uur op de woensdagmiddag, begonnen met zo’n 15 bovenbouwers, die in lestijd mogen verbreden. Inmiddels komen er ook verbreders uit de onderbouw bij en het is heel leuk om te zien hoe die jonge kinderen door de 5e- en 6e-klassers worden meegenomen. Of omgedraaid. Een paar van die tweedeklassers kunnen al goed programmeren.
    Kijk op onze blog maar hoe het op onze zolder (ons ‘rovershol’) op woensdag toegaat http://makerplusklas.nl

    1. Ha die Dick,
      Wat een gave foto’s en mooie verhalen op http://makerplusklas.nl. Ik vind met name die koppies op de foto’s prachtig. Je ziet dat ze het fijn vinden. Ik ben het met je eens dat technologie niet nodig is om te maken. Ik voor mezelf wil me overigens wel vooral met die kant bezighouden. Vanwege het feit dat ik dat prettig vind, dat hier een beetje expertise ligt maar ook vanwege het feit dat het mijns inziens verdient om eerst maar eens zorgvuldig te groeien. Maker Education in zijn huidige vorm is nog behoorlijk jong.
      Je observatie dat jonge leerlingen door ouderen worden gecoacht, herken ik ook. Dat is inderdaad leuk en soms zelfs ontroerend, vind ik. Bedankt voor je reactie Dick!
      Arjan

  2. Hoi Ja dit is leuk zeg! Ik ben zo’n maker educator en de planning is om een opleiding van de grond te trekken op de school waar ik nu werk, met 50% van de dag in de makerklas. We zouden sept 2016 moeten starten (vind ik)

    Doe je de groeten aan Emer Beamer, die ken ik nog uit de tijd dat we allebei bij Netland Internet werkten, rond het jaar 2000 ergens 😉

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *