Twee initiatieven. Een in de Verenigde Staten en een in Italië.
Op donderdag 17 maart zagen we op Twitter, via Wietse van Bruggen, een bericht dat het Amerikaanse ministerie van Onderwijs, een wedstrijd had uitgeschreven: de CTE Makeover Challenge (CTE= Career and Technical Education). Een wedstrijd waarbij scholen een aanvraag kunnen doen om een Makerspace te maken op hun school. Een aanvraag voor een boel mooie spullen, zoals 3D printers en CNC-machines, Arduino’s. Lego Mindstorms, Littlebits een nog veel meer! Maar ook begeleiding van een mentor van Makered.org, veertig uur training in een FABlab, producttraining, telefonische support, lidmaatschappen van Instructables etc. De Amerikaanse onderwijsminister, John King Jr. prijst het ook nog eens luidkeels aan in een tweet:
Don't miss this great opportunity to nominate your school for the #CTEMakeover challenge by April 1st https://t.co/fAfnWZ1m69
— John King (@SecretaryKing44) March 19, 2016
Onze mond viel wagenwijd open. Wat een geweldig idee! Wij zien het elke dag en steeds meer leraren met ons: een makerspace in een school, daar gebeurt wat, daar opstaan dingen, daar is, we durven dat best zo te zeggen, magie. Onmiddellijk zijn we begonnen met nadenken hoe we dat hier ook zouden kunnen doen.
Maar dat was nog niet alles. Via de onvolprezen voorman van Maker Nederland, Bart Bakker, kreeg ik een berichtje doorgestuurd over een initiatief van het Italiaanse ministerie van onderwijs. Zij reserveren €28.000.000 (achtentwintig miljoen euro) voor FABlabs in scholen. En (voorzover Google Translate het bij het rechte eind heeft) dit lijkt slechts het begin.
Tja. Dan val je even stil. Zoals Remco Pijpers twitterde:
https://twitter.com/remcopijpers/status/712728516236812289
Of Per-Ivar:
https://twitter.com/___pi/status/712687810956947456
Het plan is een onderdeel van een groter plan, il Piano Nazionale Scuola Digitale , om de scholen in Italië te moderniseren op digitaal gebied. Grappig dat ze tegelijkertijd het onderwijs virtuele en concreter maken. Hulde voor de regering van het land waar we al de Arduino aan te danken hebben. En de batterij!
Zulke grote plannen inspireren enorm. Wij, op de Populier zien elke dag, wat een goed gevuld FABlab doet met leerlingen. En zowel in de USA als in Italië gaat het niet alleen om een aanvraag voor geld. Er moet een gedegen plan aan ten grondslag liggen en het moet gedragen worden door de school. En als dat lukt dan treedt de wet van Kloen in:
Spullen+leerlingen+tijd=magie
Dit kunnen we niet laten liggen. Een eenvoudige rekensom (Italië heeft zo’n 62 miljoen inwoners, wij, sinds deze week, 17 miljoen, dus (17/62)*28=8) levert op dat we in Nederland zo’n 8 miljoen euro nodig hebben om hetzelfde te doen. En ik zou vinden dat we dat moeten gaan doen. De leerlingen verdienen het.
Whoooo wanneer gaan we de aanvraag indienen # de nieuwe school