Interactieve projecten maken, ook voor taaldocenten!

soundboardBij de piraten van Pimoroni zag ik weer iets nieuws van Adafruit voorbijkomen:  Audio FX Sound Board. Een klein printplaatje (PCB) waarmee je heel gemakkelijk geluid aan een project kan toevoegen. Het werkt heel simpel:

  • je geeft een aantal geluidsfragmenten (.WAV) een bepaalde naam
  • sleept de bestanden zoals bij een USB-stick naar het Audio FX Sound Board
  • sluit een knopje aan en klaar ben je.

Interactief geluid! Zonder ook maar iets te programmeren. Eigenlijk gebeurt het programmeren met de vaste bestandsnamen. Voor mijn voorbeeld heb ik de T01RAND functie gebruikt. Dit doet niets anders dan random geluidsfragmenten afspelen met een knopje dat op poort 1 (=T01) is aangesloten. De geluidsfragmenten nummer je tot maximaal 10 fragmenten, bijvoorbeeld T01RAND0, T01RAND1 enz. Als je op het knopje drukt, speelt hij dus een van de fragmenten af.

0803006_6Omdat zelf iets interactief maken altijd superleuk is en omdat het zo wel heel makkelijk is, heb ik daarom direct besteld. En om het te kijken hoe het werkt ben ik natuurlijk zelf aan de slag gegaan. Nog steeds zou ik graag astronaut willen worden dus ik heb wat historische geluidsfragmenten van de ruimtevaart bij elkaar gezocht. Op deze site van NASA staat een mooie verzameling.

Het is inderdaad zo makkelijk zoals hierboven beschreven. Iedereen die wel eens bestanden naar een USB-stick geeft verplaatst kan dit. OK, je moet ook een beetje solderen maar ook dat is voor echt voor elke beginner te doen. Kortom, een beetje ‘programmeren’, een klein beetje solderen en een heel klein beetje elektronica (knopje aansluiten). Ongeacht je achtergrond, dit is een perfect project wanneer je wilt beginnen met iets maken. Zeker wanneer je bedenkt dat er hier nog een uitstekende tutorial te vinden is en dat de technische ondersteuning bij Adafruit geldt als een benchmark.

Het Audio FX Sound Board wil ik gaan gebruiken bij een project met een collega geschiedenis. Hiervoor ben ik op zoek naar leuke en makkelijke materialen om, een door de leerlingen ontworpen, interactief monument te maken. Wat ik hier zo super aan vind is dat het heel laagdrempelig is, iets lastig doet (geluid is vaak gedoe) en op heel veel verschillende manieren inzetbaar is. Leerlingen kunnen natuurlijk historische fragmenten gebruiken, zelf dingen inspreken, met taal spelen, verzin het maar. Het vinden van .WAV bestanden was soms wel wat lastig. Een deel van de bestanden heb ik in .mp3 gevonden en met het gratis maar geweldige Audacity omgezet naar .WAV vorm. Overigens werkte het opslaan van .WAV bestanden via een browser niet met Safari maar wel met Chrome.

14a610eb38bc4b798061b283b2d5b92eVoor ongeveer €25 haal je iets geweldig leuks in huis waarbij je nog voor ongeveer €10 aan spullen nodig hebt om het te laten werken. Je kunt ook oude speakers gebruiken, dat drukt de kosten. Misschien is het leuk om die eerst ergens uit te slopen om ze vervolgens in dit project te gebruiken: twee projecten voor de prijs van één!

Op de #makered bijeenkomst van de Nederlands School hoorde ik dat een aantal collega’s moeite hadden om te bedenken wat je zou kunnen doen. Dit kan een mooi startpunt zijn. Laat je leerlingen tien zinnen inspreken die willekeurig afgespeeld, altijd een gesprek vormen. Rust je lokaaldeur uit met een Audio FX Sound Board zodat elke keer als deze open gaat je favoriete gedicht klinkt. Of geef het gewoon aan je leerlingen, die verzinnen er vast iets mee wat geweldig is. Hebben ze ondertussen nog lol ook!

Geef je een taal en ben je na het lezen enthousiast geworden? Dan mag je het materiaal bij ons lenen om het zelf uit te proberen. Als tegenprestatie vragen we je een blog te schrijven. Wie durft?


Eén gedachte over “Interactieve projecten maken, ook voor taaldocenten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.