Marten Hazelaar, docent biologie, NLT, Science, FABklas op de Populier, heeft een zeer verhelderende tekening gemaakt waarin je kunt zien wat je kunt kopen als je geen 3D-printer koopt. Dit is geïnspireerd op de blogpost Basisscholen, koop geen 3D-printer! Daarbovenop heeft hij getekend wat een klas met een 3D-printer gemaakt heeft na 3 uur, en wat een klas met de andere spullen gemaakt heeft. Klik hier om de poster in hoge resolutie te downloaden.
Wat mij betreft zou “=” en “of” een “&” en “+” moeten zijn.
Ik snap dat je in korte tijd niet veel kan doen met een 3D printer. Maar willen we niet onze kinderen verschillende technieken laten zien? Laat de kinderen ondervinden wat de voor- en nadelen van deze technologie is. Wie weet komen ze wel met een goed idee. Laat ze kritisch nadenken over de verschillen.
Het is allemaal gereedschap en materiaal. Ik kan ook een plaatje laten zien van een cirkelzaag en 10 handzagen. Maar volgens mij gaat dat voorbij aan wat maakeducatie inhoud.
Ik vind budget steed minder een argument om kinderen niet hiermee in aanraking te laten komen. Een school hoeft het niet aan te schaffen. Ga bij een MakerSpace / Fablab langs of laat ze langskomen op school. Voordeel is dat je dan ook een lasersnijder kan laten zien en een cirkelzaag.
Ik vind het plaatje te kort doen aan een mooi stuk technologie die nu betaalbaar is.
Groet,
Wesley van der Velde
Het is echt bijzonder wat er allemaal al gemaakt kan worden met een 3D printer, voor we het weten zal alles anders zijn. De zorg, de bouw en nog veel meer branches zullen gebruik kunnen maken van 3D printers voor hun producten/diensten.
Ik ben het eens met Wesley, er verandert zo veel in korte tijd. Kinderen denken op een geheel andere manier dan volwassenen en op die manier kan je misschien komen tot nieuwe ontwikkelingen.