Workshop. Doelgroep-input.

De melkklopper. Belangrijk onderdeel van de workshop.
De melkklopper. Belangrijk onderdeel van de workshop.

Zo’n twintig leerlingen van het Haags Montessori Lyceum, De Dalton, het Maerlant en het Haganum, allemaal, net als de Populier, oude Haagse scholen met een boel historie kwamen vandaag bij mij op bezoek. Deze leerlingen volgen een programma dat “Masterclass Humanities” heet. Het zijn leerlingen die een extra uitdaging willen en dat ook, volgens hun school, aankunnen (het woord “excellent” is niet gevallen).

De afspraak voor dit bezoek was gemaakt voor de zomervakantie. Het idee was om te spreken over:

Wat kan er beter aan onze huidige schoolcultuur van in een klas zitten, leren en dan minimaal 55% van de stof begrijpen, zodat je een voldoende kunt halen?

Degene die me dit vroeg, Ine Raangs van het HML, was naar mij verwezen door Simon Verwer. En zoals dat bij mij werkt: ik ken Simon en ik vertrouw hem dus dan zeg ik”ja”.

Toen de datum van 25 november dichterbij kwam, moet ik de workshop die ongeveer 1,5 uur mocht duren natuurlijk gaan vormgeven. Ik ben, zoals de trouwe lezer van deze blog weet, erg hard aan het denken over “het DNA van Maker Education”. Wat is er dan niet mooier om een groep leerlingen, de doelgroep, die ook nog eens goed kunnen nadenken, eens te laten nadenken over mijn worstelingen.

En zo geschiedde. Na een inleiding over wat Maker Education is (lijkt op de inleiding van deze website) zijn de leerlingen eerst aan de slag gegaan met een geinige @makered-opdracht. Daarna heb ik ze duidelijk gemaakt dat dit een echte opdracht was; dat wil zeggen, dat de vragen niet al beantwoord zijn en dat ik hun opmerkingen zeer serieus zou nemen. Daarna hebben ze zich gebogen over drie vragen:

  • Moet Maker Education op elke school? Van kleuterschool tot universiteit?
  • In elk vak of in een apart vak?
  • Hoe kunnen we dit voor elkaar krijgen?

De workshop was aan het einde van de middag en de energie was er wel een beetje uit. Maar de antwoorden waren van een prima kwaliteit.

Moet Maker Education op elke school? Van kleuterschool tot universiteit?

Ja, op alle niveau’s. Maar alleen basisschool en middelbare school. Geen vervolgopleidingen.

In elk vak of in een apart vak?

Apart vak. Per periode nieuw vak met nieuwe leraar. Past niet goed bij maken als Nederlands en Engels

Een vak apart zodat je er echt op kunt focussen. Je zou evt. wel voor elk vak iets kunnen maken of zo. En misschien minimaal één jaar verplicht zoals ANW. Per periode moet je 1 of 2 vakken uit je vakkenpakket verwerken. Moet onderdeel van je profielproject zijn.

Ja, voor alle vakken. Zo kan je creatief zijn op meerdere vakken. Vb: koken, schrijven, bouwen.

Hoe kunnen we dit voor elkaar krijgen?

Dit (de workshop, Arjan) was erg leuk. Als je dit op veel scholen doet, krijg je snel veel mensen mee.

Prachtige adviezen waar we verder mee kunnen. Ga ik vaker doen: workshops geven en als “betaling” slimme en doordachte antwoorden vragen op prangende kwesties!


Een van de uitvindingen gedaan tijdens de workshop: een verkoeler/vernevelaar. Nooit eerder gezien!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *