Het Platform Maker Education gaat met steun van het Ministerie van OCW het maakonderwijs in Nederland op de kaart zetten. Het Ministerie gaat hiermee het ‘leren door te maken’ een zet in de goede richting geven, waardoor maakonderwijs op meer scholen in Nederland een onderdeel van het lespakket kan worden.
Platform Maker Education geeft een impuls aan de bottom-up maakonderwijsbeweging in Nederland. Enerzijds door scholen in staat te stellen kennis te maken met leren door te maken. Anderzijds door scholen die al bezig zijn, samen te brengen in een leergemeenschap, zodat zij hun ervaring en activiteiten kunnen verdiepen. Ook beoogt Platform Maker Education kennis en informatie te delen, verschillende activiteiten in Nederland in kaart te brengen en lesmateriaal beschikbaar te stellen. Tenslotte wordt onderzocht wat de meerwaarde van maakonderwijs voor (techniek)onderwijs en creative learning in brede zin.
Petitie
Vorig jaar (2014) heeft de maker education-beweging een petitie ingediend om aandacht te vragen voor maakonderwijs en de beweging te kans te geven ervaring en kennis te delen en zich te verbreden en te verdiepen. Naar aanleiding van een motie van kamerleden Anne-Wil Lucas (VVD) en Tanja Jadnanansing (PvdA) , hebben de initiatiefnemers een plan opgesteld Maker Education ‘ieder kind een uitvinder’. Staatssecretaris Sander Dekker, OCW en Platform Betatechniek maken de uitvoer van dit plan mogelijk.
Maker Movement
Het concept van Maker Education is vanuit Amerika naar Nederland overgewaaid. Door het grassrootskarakter van de beweging is het lastig aan te geven wanneer het precies ontstaan is. Feit is dat er, ook in Nederland, een veelheid aan initiatieven is ontstaan die zich met Maker Education bezighouden, gekenmerkt door een interessante cross-over tussen de educatieve en de creatieve sector.
Initiatiefnemers
Initiatiefnemers van Platform Maker Education zijn Arjan van de Meij van De Populier in Den Haag, Jeroen de Boer van Frysklab en FabLab Benelux en Karien Vermeulen van Waag Society. Zij timmeren al jaren aan de weg met onder andere projecten en programma’s zoals FabKlas, de website www.makered.nl, het mobiele FabLab van Frysklab, FabSchool en meer recentelijk het Teacher Maker Camp.
Hoi Arjan,
Wat een leuk initiatief!
Is er al nagedacht over een platform waar kennis gedeeld gaat worden?
Zou de Nederlandstalige Wikiversiteit een optie zijn?
Ik heb al een eerste opzet gemaakt van een leerproject (zie onderstaande link).
https://beta.wikiversity.org/wiki/User:Timboliu/Maker_movement
Met vriendelijke groet,
Tim Ruijters
Gefeliciteerd, Arjan. Dat is een geweldig succes van jullie inspanningen.
Super! Gefeliciteerd.
En gelijk een vraag: de vouchers, waar en wanneer kunnen leerkrachten die aanvragen? is dat al bekend?
groeten
Emer
Een hele goeie vraag, Emer. We zullen dit snel gaan regelen.
Ik ben intendant bij het project W&T voor de pabo’s. Dit project heeft als kern de didactiek van het ontdekkend, ontwerpend en onderzoekend leren/onderwijzen/opleiden. Het is in 2014 gestart mede dank zij een motie van de kamerleden Lucas en Jadnanansing. Dit duo heeft nu met een vergelijkbare motie het maakonderwijs, zoals met jullie initiatief bedoeld, een duw in de rug gegeven. In paboproject (waaraan alle pabo’s meedoen) is het ‘maken’ ook een thema. Is het een idee als de pabo’s bij jullie ‘movement’ aansluiten en laten zien wat zij al op dit terrein doen?
Een buitengewoon goed idee. Binnenkort eens afspreken? arjan@makered.nl
Dag Arjen,
Zou kunnen, maar misschien is het nog een beter idee als je rechtstreeks contact hebt met een paar projectleiders W&T van pabo’s in jouw regio. Bijvoorbeeld Ellian van Strien van de Hogeschool Rotterdam of Judith van Dommelen van de Hogeschool Leiden. Ik zal heb beiden hierop attenderen.
Mvg
Jozef