Ontdekkingstocht in maakonderwijs

Gastblog door Suzanne Heerschop.
Suzanne Heerschop werkt als projectmanager bij Waag Society.

make-ask-play_0“Ik weet het niet, laten we het samen uitzoeken.”

Lego! Iedereen houdt van Lego. Lekker bouwen; torens, vliegtuigen, robots, hele dorpen. Ga zo maar door. En ondertussen trainen we ons ruimtelijk inzicht, werken we oplossingsgericht, laten we onze creativiteit de vrije loop en werken we veelal samen.

Allemaal eigenschappen die we ook terug willen zien in de lessen die onze kinderen op school leren. Het zal je dan ook niet verbazen dat Lego een eigen educatieve lijn heeft. Zelfs de allerkleinste worden aangespoord om simpele machines te bouwen, met tandwielen en pijpleidingen. In het verlengde leren de oudere kinderen soft- en hardware te programmeren middels modules en de bekende “als dit…, dan dat…”-commando’s met Lego Mindstorms.

We leren dus met Lego hoe we oplossingen kunnen construeren. Leren doe je door uitgedaagd te worden. Uitdagingen bestaan uit verschillende componenten en die kan je op verschillende manieren tackelen. Door letterlijk aan oplossingen te bouwen, in plaats van ze theoretisch te benaderen, ervaar je de werking van iets. Door het lijfelijke te ervaren sla je het als het ware op in je DNA. En de kennis die je hebt opgebouwd heeft betekenis voor jou, jij hebt het immers vormgegeven.

Gelukkig is Lego niet het enige materiaal dat dit doet. Steeds meer doematerialen en een maakmentaliteit vinden hun weg in scholen. Zo ook bij twee stoere Surplus-scholen in Noord-Holland, de Zandhorst en de Zandhope. Samen onderzoeken we welke semi-plug ’n play-materialen je allemaal in kunt zetten in de klas. Materialen die ook bijdragen aan kennisconstructie in plaats van alleen aan kennisoverdracht.

Zo hebben we inmiddels naast veel Lego ook Robot Turtles, de Bee-Bot, Moov, MaKey MaKey en zelfs de meer technische Arduino Tinker Kit, SparkFun Inventors Kit en de Kano-box geïntroduceerd. Aangevuld met boeken zoals ’50 Dangerous Things you should do with kids’ en ‘Codeklas’ vormt dit een basis voor veel leerzaam maakplezier.

Maar we gaan nog een stapje verder. Een naaimachine, 3D-printer, lasercutter, en vinylsnijder staan nog op het boodschappenlijstje. Kortom deze scholen hebben straks hun eigen mini-Fablab. Hoe stoer is dat!

Uiteraard hebben we nog een paar drempels te gaan. Het is soms lastig voor leerkrachten het idee los te laten dat zij de alleskenner en -kunner zijn. Kennisconstructie is namelijk een trial & error proces, waarbinnen ieder z’n eigen expert is. Je probeert iets uit, het werkt niet, je probeert iets anders. Er is geen antwoordenboekje waar je in kunt spieken, dus zoek je op internet naar de bevindingen van anderen.

Vorige week hebben we samen met de leerkrachten het maakspeelgoed uit de dozen gehaald. We hebben ze niet verteld hoe de materialen werken, maar hebben gezegd: “Ik weet het niet, laten we het samen uitzoeken”. Dit is ons mantra voor maakonderwijs geworden. Het gaat namelijk om de ontdekkingstocht. Om door middel van samenwerking te ontdekken welke componenten er allemaal in zitten, wat ze doen, hoe je ze aanstuurt en wat jij er mee kunt. De leerkracht van Surplus gaan deze uitdaging samen met hun leerlingen aan.

We hopen in het nieuwe schooljaar steeds meer mini-FabLabs op scholen tegen te gaan komen. Dit najaar start daarom de Teacher Maker Camp om leerkrachten alvast op weg te helpen in het maakonderwijs. Ben je ondertussen nieuwsgierig naar zo’n Fablab? Loop binnen op onze vaste open Fablab donderdag. Of begin je eigen project thuis en kijk voor inspiratie op fabschool.nl.

make-ask-play-fun-640

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *