Makerklas.nl

Dit blog is geschreven door Wieke Heikoop, leerkracht basisonderwijs,
ZZP-er en adviseur onderwijsinnovatie bij Marant Interstudie.
Het verscheen eerder bij onderwijswijven.nl

Sinds kort ben ik gemiddeld 2 dagen per week te vinden op het Grotiuscollege in Heerlen. Ik ben daar als zzp-er bezig om het team te begeleiden in het gebruik van ICT-toepassingen in het onderwijs.

Tijdens mijn voorbereidingen toen ik wist dat ik op deze school een grote klus zou krijgen en in de gesprekken met o.a. de systeembeheerder, kwam ik al snel achter het bestaan van een makerklas die elke vrijdagmiddag onder leiding van Ralph Crützen plaatsvindt. Ze zijn vrij recent gestart en het is een groot succes.

Uiteraard wilde ik dit eens met eigen ogen gaan bekijken en wellicht kon ik nog wat leren van deze whizzkids die vanuit nieuwsgierigheid, intrinsieke motivatie en talent iedere week vrijwillig een extra middag op school blijven om zich bezig te houden met wat ze maar willen. Nou, en óf ik wat geleerd heb!

Er is veel vrijheid, de enige regel is: als je hier bent, dan doe je wat. Ga niet lopen klieren. Dat gebeurde dan ook nauwelijks toen ik er was. Ik zag een groepje van zo’n 15 scholieren die ieder met veel plezier aan het werk waren. Sommigen werkten alleen, de meesten samen met een maatje.

Geconcentreerd aan het werk               IMG_3878

Een groepje jongens was bezig met het bouwen van een stukje elektronica waar een LEDstrip aan wordt verbonden waarvan de kleuren gaan aangeven hoe hard de processor van de computer aan het werk is. ‘Ja, want dan kan mijn moeder als ze mijn kamer binnenkomt zien dat ik écht aan mijn huiswerk bezig ben en niet zit te gamen!’ Briljant!

lamp voor processor

Ik raakte in gesprek met een van de weinige meisjes (een van de twee, om precies te zijn) en raakte hoe langer hoe meer onder de indruk van deze intelligente dame! Ze zit vlak  voor haar eindexamen Gymnasium waar ze louter examen doet in bètavakken (Natuur-Techniek), aangevuld met een rijtje keuzevakken waaronder Latijn en Informatica. Na haar eindexamen wil ze aan de Radbout Universiteit in Nijmegen Science gaan studeren. Ze was druk bezig om een klok te maken die de tijd in woorden, verlicht door LED-jes aangeeft.

.Werken aan de LEDklok

Een van de dingen die ze me vertelde was dat voor haar de meerwaarde van de makerklas was dat ze het natuurlijk heel erg leuk vond om zo bezig te zijn, maar ook omdat ze zo de kennis die ze had opgedaan bij natuurkunde in praktijk kon brengen. Ze was nu in praktijk bezig geweest om een werkende stroomkering te maken, geen les uit een boek kan tegen die ervaring op!

Daarnaast vertelde ze gewoon graag bezig te zijn met haar handen en dat ze wel een keer de mist was in gegaan doordat ze te snel was begonnen en niet goed had nagedacht over de volgorde. Ook liet ze me zien hoe belangrijk het is dat je ervoor zorgt dat je al je materialen al hebt voordat je begint. Haar klok wordt uiteindelijk gemaakt in een lijstje van Ikea. Doordat ze dat bepaald heeft voordat ze aan het proces begon, wist ze hoe groot haar ledjesveld moest worden. Had ze dit niet gedaan, dan had ze nu aan het einde van haar project tegen een probleem kunnen aanlopen doordat ze dan geen passend lijstje had kunnen vinden. Een simpele stap die door veel mensen maar al te vaak wordt overgeslagen, mijzelf incluis.

Natuurlijk waren er meer leerlingen hard aan de slag, er werd druk getekend in Tinkercad, geprogrammeerd in Python, er werden extra werelden voor Minecraft gecreëerd, en de Arduino’s en Raspberry Pi’s draaiden overuren.

IMG_3877

De sfeer die er heerste was zeer goed, gezellig. De jongelui hadden er duidelijk heel veel zin in om hiermee bezig te zijn en ik heb ook weer dingen opgestoken zo links en rechts.

En het kriebelt bij mij om me nu ook eens écht te gaan verdiepen in programmeren en coderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *