MakerEd op het ECL in Haarlem

15 leerlingen zijn ruim drie uur ingespannen aan het ontwerpen, bouwen en programmeren, zonder instructie vooraf. En om half vijf moet ik iedereen met zachte drang naar buiten duwen, anders zitten we er om zes uur nog. Zo zag onze eerste Maker+Klas op 1 oktober eruit.

imageMet financiële ondersteuning van de Stichting Iris, ons schoolbestuur, Jet-Net en Onderwijspioniers kon ik dit jaar een makerklas opzetten. Die is onderdeel van het project Verbreding in de Bovenbouw, waaraan nog drie collega’s deelnemen.

Verbreding in de Bovenbouw betekent dat leerlingen, die wat extra uitdaging kunnen gebruiken en het zich kunnen permitteren een of meer lesuren te missen, mee mogen doen met een van de verbredingsklassen op woensdagmiddag. Tegelijk met mijn Maker+Klas gaf mijn collega Gerardo Soto y Koelemeijer (wiskundige en literatuurwetenschapper) een Taalwetenschapklas. Daar gingen de leerlingen al even enthousiast aan de slag met tellen in het Eskimoos en teksten vertalen uit het Baskisch. Ze kwamen tussendoor even bij ons op de zolder langs om te vertellen waar ze mee bezig waren. Sommigen van mijn makergroep zouden dat er nog wel bij willen doen. In het tweede semester starten de klassen Relativiteitstheorie door Maarten van Hoven (astronoom en wiskundige) en Strandbeesten Bouwen door Bram Winkelman (bioloog en kunstenaar).

Wouter bekijkt een printplaat onder de microscoop.
Wouter bekijkt een printplaat onder de microscoop.

Voordat de leerlingen om kwart over een binnenkomen zet ik het materiaal klaar waarmee ze aan de slag kunnen. Een Cobra modelrace-auto hebben we van Jet-Net gekregen. Daarmee gaan we komend voorjaar tegen andere scholen racen. Ik heb van het geld dat ik van Onderwijspioniers heb gekregen alvast twee Starterkits van Arduino gekocht met nog wat extra elektronica en gereedschap. Een paar Legorobots met onderdelen die ik ook voor mijn nl&t-lessen gebruik, kunnen we aansluiten op de Arduino-microprocessors.

 

Ik vertel kort wat de bedoeling is en wat je met het materiaal kunt doen. Op de blog die ik vantevoren heb gemaakt staan wat voorbeelden van projecten met de Arduino en een link naar de Jet-Net Enterprise RC Cup. Ze zijn ongeduldig en ik ben nauwelijks uitgepraat of ze storten zich op de spullen.

Rosa, Jolijn en Matthijs doen hun eerste experimentjes om uit te vinden wat je met een Arduino kunt maken en hoe je code schrijft.

2014-10-01 14.33.37

Bram en Wouter zijn de andere Arduino aan het programmeren. Hun eerste plan is een intelligente rijdende coolbox te bouwen die je koude biertjes brengt als je fluit.

2014-10-01 15.29.07

Natalia en Jip ontwerpen een intelligente lichtgevende bodysuit.

2014-10-01 15.28.34

Saul en Jelle slopen de oude laptop van Bram om er een vingerafdrukscanner uit te halen, waarmee ze weer een Arduino willen aansturen.

2014-10-01 15.11.06

Andere onderdelen uit de laptop gaan naar het project van Samuel en Sven, een arduinocopter bouwen.

2014-10-01 14.47.28

Joris en Thomas hebben de aandrijfas en ophanging van de Cobra raceauto bijna in elkaar.

2014-10-01 14.35.14De energie spat ervan af. Door zelf uitproberen, trial and error, leren de Makers spelenderwijs code schrijven voor de microprocessors, leren ze hoe je een led aansluit zonder dat hij doorbrandt als je er spanning op zet, verschillende gereedschappen gebruiken en nog veel meer waar ze in de reguliere lessen niet aan toe komen. Toch zou je dit soort activiteiten goed kunnen inbouwen in de andere lessen. Het boek bij de Arduino Starter Kit (in het Engels) kun je prima in de natuurkunde- of sciencelessen gebruiken. Het legt op eenvoudige wijze de wet van Ohm uit, serie- en parallelschakelingen en de werking van halfgeleiders. En met de Arduino en een breadboard erbij heb je die schakelingen zo uitgeprobeerd. 100 euro kost zo’n setje, dus wat houdt je tegen?

Een paar van de leden van de Maker+Klas hebben een project waarin kunst en technologie samenkomen. Het ECL is een cultuurprofielschool en ik hoop dat we met onze groep een bijdrage kunnen leveren aan een van de muziektheaterproducties. Bijvoorbeeld met lichtgevende danskostuums die reageren op de muziek of andere signalen. Of met zelfgebouwde muziekinstrumenten.

Voor mij is dit project ook een eye opener en een enorme stimulans om op dit pad verder te gaan. Dit jaar heb ik bij de profielwerkstukken die ik begeleid opvallend veel makerprojecten. Die zullen zich ook wel bij onze klas melden. Dingen zelf ontwerpen en maken, uitzoeken waar je onderdelen kunt kopen, een begroting maken, kijken of er goedkopere oplossingen zijn, maakt een nog weinig aangeboorde energie los bij leerlingen. Het is ook mooi om te zien hoe ze elkaar helpen en steunen. Toen iemand zei dat wat hij wilde te  moeilijk was en hij het wilde opgeven, riepen de anderen: “Nee, niet opgeven! Volhouden!”.

Arjan, Per-Ivar en Marten, bedankt voor jullie inspiratie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *