Maken op de basisschool

Gastblog van Inge Braam: Leerkracht basisonderwijs1977 - heden. 
Columniste Lachesis in Het Onderwijsblad van de onderwijsbond
AOb sinds 1984. Pabodocent van 1999-2009

ingeIk ben geen maker, dacht ik ooit. Als er iets gemaakt moest worden, huurde ik gewoon een mannetje in. Twintig jaar geleden ging ik samenwonen met E.  Aan het huis wat we kochten moest veel stukgemaakt en vervolmaakt worden dus haalde ik mijn lijstje met mannetjes tevoorschijn. E. wilde daar echter niets van weten. We konden dat allemaal wel zelf. Vanaf dat moment werd ik elke dag met lichte buikpijn wakker. Een vloer leggen, gordijnrails bevestigen, kasten in elkaar zetten, bomen planten, een vijver graven alsmede zonneschermen ophangen en een vaatwasser inbouwen. Kon ik dat wel? Ik kon het. Ik kon het zelfs heel aardig. Maar die lichte buikpijn herinner me nog goed en soms voel ik het weer opkomen als E. roept dat we de keuken er toch echt wel zelf uit kunnen slopen.

Daarom begrijp ik de onwennigheid van sommige van mijn collega’s op de basisschool best als ik zeg dat we de technieklessen de komende jaren om zullen gooien. Geen vastomlijnde opdrachten meer maar lessen volgens het principe van ontwerpend leren. Via Twitter heb ik Emer Beamer leren kennen die flink aan de weg timmert met haar Design a-Thon lessen en haar aanpak spreekt me erg aan. Als techniek coördinator heb ik het een en ander in de melk te brokkelen en voor iedereen goed en wel weet wat er gebeurt werken we onder leiding van Emer aan onze eerste opdracht want natuurlijk moet je eerst zelf ervaring opdoen voordat je van de leerlingen iets verwachten kunt.

De les verloopt wisselend. De ene collega gaat voortvarend aan de slag, de ander bijt wat zenuwachtig op haar nagels. De eindresultaten mogen er zijn maar de buikpijn bij sommigen van hen is niet maar zo verdwenen. Kunnen onze leerlingen het wel? Past het wel bij onze school. O ja..ik weet zeker dat onze leerlingen het kunnen. Kinderen vinden dit soort opdrachten in de regel altijd leuk. Je kunt dan ook niet vroeg genoeg beginnen met deze vorm van leren. Al was het maar om in de toekomst veel buikpijn en koudwatervrees te voorkomen.  Maken is namelijk leuk. Dus kom maar op Emer…we gaan beginnen.

Wordt vervolgd.

Inge Braam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *