Maak Geschiedenis

Aanleiding

makey
De MaKeyMaKey

Ongeveer een jaar geleden hield mijn collega Godfried me aan in de gang. Hij was enthousiast over wat onze leerlingen maken op school en deelde dat met me. Uit dit gesprek kwam al snel het idee om ook bij geschiedenis iets te doen. We spraken af zo vlak voor de vakantie af om er eens over na te denken. “Ik help je!” beloofde ik Godfried. Na de zomer sprak Godfried me aan: “We gaan het doen!” Hij zag wel mogelijkheden om het in VWO 3 te doen, aan het einde van het jaar. Dat is dezelfde groep die vorig jaar voor het eerst de leveropdracht deed. Die kunnen wel wat. We gaan ervoor! Missie: maak geschiedenis.

Idee

soundboard
Soundboard fx

Hoe het tot stand is gekomen, weet ik niet maar ergens is het idee gekomen om een monument te maken.  Liefst een interactief monument. De klas verdelen we in groepjes. Er zitten relatief veel leerlingen in VWO 3 met drie jaar science-ervaring. We verdelen de groepjes zo dat in elk groepje een scienceleerling zit. Ze kiezen een gebeurtenis uit de geschiedenis en ontwerpen hiervoor een monument. De leerlingen onderbouwen de keuze en maken het monument. Godfried beoordeelt de inhoud, ik het product (klik hier voor het beoordelingsformulier). Met dat idee heb ik materiaal verzameld. De drempel wil ik zo laag mogelijk houden zodat elke leerling in staat is wat te maken. Sinds dit jaar gebruiken we veel karton, ook voor dit project. Voor het interactieve gedeelte hebben we drie eenvoudige electronicaproducten gekozen: makeymakey, Soundboard FX en de hummingbird kit. Heel even kort over deze materialen:

humming
De Hummingbird Kit

MaKeyMaKey: Een wereldberoemde aanrakingsgevoelige controller die je zo zonder drivers te installeren kan gebruiken. Een supervrolijk apparaat dat je bij elk vak en elk niveau kan gebruiken.

Soundboard FX: een geweldig stukje elektronica waarmee je heel makkelijk geluid toevoegt aan een project. ik schreef er eerder dit blogje over: http://makered.nl/?p=1002

De Hummingbird kit: deze robotkit is een heel mooi platform om actuatoren en sensoren toe te voegen aan een project. Voor het programmeren zijn verschillende talen te gebruiken. Van nog simpeler dan Scratch, tot Python en Java. In tweede versie van deze kit is de op de achterkant een Arduino Leonardo te vinden.

Met deze materialen kan elke leerling het monument interactief maken. Ze zijn allemaal laagdrempelig zodat de focus op het idee blijft en niet op het leren omgaan met de producten. De afstand tussen idee en product is zo kort mogelijk.

De lessen

Het afspreken met Godfried was vaak lastig. We zijn allebei druk en komen elkaar weinig tegen. We hadden allebei het idee dat dit na de examens beter zou worden. Dat werd het niet. Een gezamenlijk startmoment zoeken bijvoorbeeld bleek haast niet te doen. Gelukkig zijn er meer manieren om met elkaar in contact te staan en via de mail kreeg ik dan ook de opdracht die Godfried voor de leerlingen had gemaakt. Een te gekke opdracht in de vorm van een brief (klik hier om de brief te downloaden) van de minister. Ik had er nu nog meer zin in.

Wat ook ingewikkeld bleek, was het vinden van momenten waarop de leerlingen hun monumenten konden maken. Gezamenlijk starten en tussenuren opvullen lukte niet. Na wat puzzelen zijn waren er twee negende uren (15.30-16.15 uur) waar de leerlingen bij mij terecht konden. Verre van ideaal aangezien ze voor deze uren moeten reizen van een andere locatie en onze VWO-leerlingen al een heel druk rooster hebben. Het was niet anders, het is ook een experiment, hielden we onszelf voor. Voor het inhoudelijke deel waren de lessen Geschiedenis (twee uur/week) van Godfried beschikbaar. Alles bij elkaar hebben de leerlingen veertien lessen de tijd gehad waarvan zes in hun eigen tijd.

Na het aparte startmoment voor het FAB gedeelte, waarin ik de materialen toelichtte, gingen de leerlingen aan de slag. En aan de slag is bij deze groep ook echt aan de slag. Aan het eerste negende uur plakten veel groepjes moeiteloos een tiende en soms een elfde uur vast. Dit bleek de standaard voor het hele project. Arjan schreef er al over, de leerlingen waren vaak, samen met VWO 5 in het Maak Natuurkunde project (zie: http://makered.nl/?p=1420), tot 17.30 uur bezig. Wat een energie kwam er nog los zo op het eind van het jaar! Daarnaast werd er via een voor dit project opgerichte appgroep regelmatig de vraag gesteld of er gewerkt kon worden in ons lab. Die appjes begonnen al voor ’s ochtends zeven uur. Van voor het eerste uur tot na vijf uur in de middagen, in alle tussenuren, er waren altijd leerlingen bezig. Niet altijd een handige combinatie met TOA’s die al in eindejaar-opruim-modus staan. Gelukkig vielen er geen doden.

De evaluatie

  • Tijdens de vele uren mopperden de leerlingen best over het feit dat er zo weinig tijd is om het project te doen. Deels hebben ze gelijk al was er ook tijd te winnen door het minder goed of mooi te maken. Dat is voor deze groep geen optie. Ze gaan ervoor, mooi en goed. Dat betekent wel meer tijd. Dit is iets om rekening mee te houden.
  • De opzet van het project was in principe goed. De lessen van geschiedenis om in te werken, met daarnaast uren waar ons FABlab open is. De leerlingen krijgen geen huiswerk dus mag je de uren na schooltijd als huiswerk beschouwen. In uitvoering bleek het wel iets anders uit te pakken. Zoals gezegd besteden de leerlingen heel veel tijd aan het maken. Het project is ook met horten en stoten opgang gekomen. Doordat er geen gezamenlijk start was, waren de ideeën al gevormd voordat de materialen bekend waren. Het verliep hierdoor in de aanloop allemaal wat stroef voor de leerlingen. Het was onduidelijk.
  • De resultaten zijn geweldig mooi en soms ook inhoudelijk sterk! Wat opviel is de aandacht voor merken en multinationals. Godfried heeft ze nadrukkelijk vrijgelaten en voorgehouden dat met een goede onderbouwing alles mogelijk is. Toch is het apart dat er vaak in de richting van merken werd gekozen. Wellicht is een beperking in de opdracht, bijvoorbeeld “Verzin, ontwerp en bouw een monument voor één van de onderwerpen die we dit jaar hebben behandeld.” een beter idee.
  • Wat ook opviel is dat niet alle projecten interactief waren. Dit komt waarschijnlijk doordat de opdracht niet helemaal duidelijk was en tijd zat tussen de ideeën en het maken. Naast standaard electronica, hebben verder alle groepjes gekozen voor het soundboard. Gezien de tijd wellicht ook de snelste manier om je project interactief te maken. Er is geen enkel groepje geweest dat iets heeft geprogrammeerd. Het programmeren is nog onderbelicht op de Populier. Ik heb me voorgenomen volgend jaar een Scratchproject te doen.
  • Om iets te leren van de kritiek, heb ik aan het eind een enquête (klik hier voor de gebruikte enquête) afgenomen. Er is één vraag die ik eruit wil lichten: geef met drie woorden aan wat je van de opdracht vond. De enquete werd door 34 leerlingen ingevuld en dit is de top 5 van gescoorden woorden:

top5De leerlingen vinden het overwegend leuk en met als belangrijkste kritiek dat er te kort tijd was. Het verbaast me enigszins omdat, zoals je hebt kunnen lezen, best wat te mopperen viel. Aan de andere kant heb ik ook een enorme energie zien loskomen en dat is blijkbaar wat leerlingen het meest waarderen. Er was zeker kritiek, vaak heel goed en gericht, maar de enquete is overwegend heel positief.

Godfried was ook enthousiast! We komen elkaar nog steeds alleen in de wandelgangen tegen. In het voorbij gaan riep hij tegen me: “Het was leuk! De sectie was enthousiast en het staat voor komend jaar weer op het programma met meer tijd.”

Missie geslaagd: geschiedenis gemaakt!

De resultaten

Helaas zijn er een aantal foto’s en filmpjes verloren gegaan in de hectiek van de laatste weken. Er zaten nog een aantal hele mooie projecten tussen: monument voor een fiets, voor Napoleon, voor Martin Luther King. Eentje wil ik er nog noemen. Een monument voor de rechten van de vrouw. Het monument was Aletta Jacobs die een vlag op de maan plant. Hierbij hoor je afwisselend informatie over de maanlanding en informatie over Aletta Jacobs. Een prachtig beeld!

Hieronder een aantal foto’s en filmpjes van het project. We zijn erg benieuwd naar jullie reacties en vinden het leuk om dit te horen.

Internet
Geweldig leuk interactief: elk druk op de knop geeft een nieuw grappig weetje!
Bier
Bij een druk op de knop het bekende geluid van een beugelfles.
Coca Cola
Geweldig mooi gemaakt!
Luilekkerland: monument voor het sprookje.
Heel veel mooie details: het hekwerk bestaat uit opgeslagen boeken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *