Een makerspace?

Logo van de makerspace Stockton University

Wat is een makerspace? Wanneer is een makerspace echt? Makerspaces zijn toch niet nieuw? Moet elke school wel een makerspace? In het maakonderwijslandschap zie ik dit soort vraag wel eens voorbij komen. Dat maakt we nieuwsgierig en dwingt we om de term te onderzoeken zodat ik zelf ook een beeld kan vormen wat er verstaan wordt onder de term “makerspace”.

In deze post ga ik op deze vragen in. Ik probeer orde te scheppen in wat een makerspace is, waarom het nu populair is in de context van een school en welke effecten het kan hebben op het onderwijs.

Al snel kwam ik erachter dat er is al veel geschreven over makerspaces. Veel beter dan ik het kan. Wanneer je de kern wil vatten zijn hier twee stukken die het goed samenpakken. Een blogpost(serie) van Diana Rendina en een hoofdstuk uit een boek geschreven door professor Paulo Blikstein.

Wanneer je daar geen zin in hebt lees dan door. Deze post is grotendeels een samenvatting aangevuld met eigen ervaringen en ideeën.

 

Wat is een makerspace?

Hier volgen een aantal definities wat een makerspace is.

A makerspace is a collaborative work space inside a school, library or separate public/private facility for making, learning, exploring and sharing that uses high tech to no tech tools. – Makerspaces.com

Makerspaces represent the democratization of design, engineering, fabrication, and education. – Make Magazine

Makerspace is more than a space itself, it is a mindset that can and should be taught. – Gerstein

A makerspace is a place where students can gather to create, invent, tinker, explore and discover using a variety of tools and materials.  – Diana Rendina

… [A] space where kids have the opportunity to make – a place where some tools, materials, and enough expertise can get them started. These places, called makerspaces, share some aspects of the shop class, home economics class, the art studio and science labs. In effect, a makerspace is a physical mash-up of different places that allows makers and projects to integrate these different kinds of skills. – Dale Dougherty

Even if you don’t have access to expensive… hardware, every classroom can become a makerspace where kids and teachers learn together through direct experience with an assortment of high and low tech materials. – Gary Stager and Sylvia Martinez

A Makerspace is a metaphor for a unique learning environment that encourages tinkering, play and open-ended exploration for all – Laura Fleming

 

Wanneer is een makerspace echt?

Zoals Diana Rendina als opmerkt, wanneer je de wat de verschillende definities leest kom je vaak drie elementen tegen: een plek, mensen en er wordt iets gemaakt. Zo zijn er dus al heel wat plekken die een makerspace zijn. Een oma die met haar vriendinnen samenkomt om te breien heeft van haar woonkamer een makerspace gemaakt. En laten we breien niet onderschatten, het is pure wiskunde om van lijn een vorm te maken. (Leah Buechley op 1.13:30) Is het dan wel een echte makerspace? Wat mij betreft wel. Omdat naar mijn idee de drijvende kracht achter een makerspace de mensen zijn en nooit de plek of de spullen, kan iedereen zijn eigen makerspace maken. Elke plek waar ideeën vertaald worden naar fysieke producten is een makerspace. Er hoeft geen zaagsel te liggen of gevaarlijk gereedschap gebruikt te worden. Dus kies een quote of verzin er zelf één.

 

Makerspaces zijn toch niet nieuw?

Natuurlijk zijn makerspaces niet nieuw. Toch is er een hang om plekken waar mensen samen komen om te maken een naam te geven. Paulo Blikstein geeft hiervoor een verklaring.

“Every few decades or centuries, a new set of skills and intellectual activities become crucial for work, conviviality, and citizenship—often democratizing tasks and skills previously only accessible to experts.” – Blikstein

Paulo ziet digitale fabricage als een volgend stap in dit proces. Digitale fabricage zoals vinylsnijders, lasercutters en 3D-printers zorgen ervoor dat de afstand tussen idee een product heel klein is geworden. Zo klein dat elke school, elk huishouden, kan produceren.

 

Moet elke school wel een makerspace?

Ik denk het wel. Paulo geeft drie goede redenen aan waarom een makerspace met digitale fabricage een goed idee is voor elke school. Let op, digitale fabricage is niet een voorwaarde maar het geeft wel nieuwe mogelijkheden.

– Het versterkt en vult bestaande vaardigheden aan.(Enhancing existing practices and expertise.)

“One of the first and most striking results of the initial workshops in digital fabrication is that students reported have gained a new appreciation for the ‘manual’ labor they used to do, and also for the occupation of their parents.” – Blikstein

 

– Het versnelt het ontwerpproces en maakt het mogelijk dat leerlingen uitvindingen doen. (Accelerate invention and design cycles.)

“An additional benefit of digital fabrication is that it accelerates the processes of ideation and invention. It eliminates manual dexterity as the “middleman” in transforming an idea into a product, so students can focus their attention on improving the design rather than taking care of mundane issues with the materials—and many more cycles of redesign are possible in the same time interval. Moreover, as I consistently observed, the fact that the products generated in the laser cutter and the 3D printer were aesthetically pleasing had a strong impact in students’ self-esteem— instead of taking home asymmetric and fragile cardboard prototypes, they were building functional 3D objects with a near-professional finish—it wasn’t ‘school stuff,’ it was the ‘real thing.’ “ – Blikstein

 

– Het geeft ruimte voor langlopende projecten en moedigt samenwerken aan. (Long term projects and deep collaboration.)

“We also observed that the establishment of this new space in schools allowed students to engage in intellectual activities and practices that would not be possible anywhere else, and experience new ways of work and novel levels of team collaboration.” – Blikstein

 

Hierbij wil ik nog twee dingen aanvullen: Self-efficacy en delen.

“Self-efficacy, also referred as personal efficacy, is confidence in one’s own ability to achieve intended results.”Wikipedia

Self-efficacy is een Engelse term die zich slecht laat vertalen. (“zelfeffectiviteit” zegt de Nederlandse Wikipedia.) Wanneer iemand een goede Nederlandse term heeft dan graag! Wat mij betreft bindt het de drie redenen van Paulo samen. Leerlingen zien de wereld met andere ogen (maakbaar), hebben vertrouwen dat ze er grip op kunnen nemen (democratisering van het productieproces) en kunnen samenwerken en gebruik maken van elkaars werk (digitaal werk is makkelijk deelbaar en geeft anderen weer ideeën).

 

Mijn conclusie

Of je makerspace nu echt is of niet doet er niet toe. Veeg elke dag het zaagsel bij elkaar of ruim de lego op. Elke makerspace draait om mensen en daardoor zijn ze allemaal uniek. Digitale fabricage voegt veel toe. Het geeft een herwaardering voor ambachtelijk werk, is krachtig in het realiseren van ideeën en vormt een gemeenschap.

Tot slot wil ik nog opmerken dat ik graag zou zien dat scholen maar een onderdeel van het ecosysteem zijn. Bibliotheken, FABlabs, makerspaces, ze spelen allemaal een belangrijke rol om een rijke omgeving voor onze leerlingen te maken. Voor elk kind!

Zoals altijd, commentaar, aanvullingen en verbeteringen, het is allemaal welkom!

 

Per-Ivar Kloen
@___pi

Hier is nog veel, veelal gratis, materiaal te vinden over makerspaces.

2 comments on “Een makerspace?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *