Designathon: Ontwerpend leren en maken

Op November 15 j.l. zijn we in Amsterdam, met 30 kinderen ontwerpend en makend aan de slag gegaan. De gelegenheid was ‘The Global Children’s Designathon’ en we werkten er al een aantal maanden naartoe, want niet alleen moest het evenement plaatsvinden in Amsterdam, maar ook in Dublin, Berlijn, Rio de Janeiro en Nairobi, Kenia. En allemaal werkten we met dezelfde thema’s, ontwerpprocessen, gereedschappen en materialen.


(deze video is gemaakt in Amsterdam door Youtech)

Waarom een Designathon?
Misschien goed om eerst even uit te leggen wat een Designathon is: het is geïnspireerd door het woord “hackathon” (dat weer van “marathon” komt). In een Designathon kom je samen met een groep mensen om te ontwerpen en te maken, vaak met de doelstelling om rondom een maatschappelijk thema nieuwe inzichten en mogelijke oplossingen te creëren.

Er waren twee aanleidingen voor dit ‘global children’s designathon‘ initiatief: Als eerste wordt er, zo vinden wij, in het huidige onderwijs veel te weinig aandacht besteed aan ontwerpende en technische vaardigheden voor kinderen. Deze zullen ze nodig hebben om om te kunnen gaan met onze toenemend complexe en technologische maatschappij. En ten tweede: het gangbare beeld van kinderen is dat hun ideeën en betrokkenheid pas relevant worden als ze boven de 18 zijn. Wij observeren echter dat kinderen al zeer betrokken zijn bij de maatschappij en haar uitdagingen en dat hun nog niet ingekaderde verbeeldingsvermogen nieuwe perspectieven kan bieden voor die uitdagingen.

Ontwerpend Leren
Het klinkt misschien geheimzinnig allemaal, designathons en ontwerpen, maar een ontwerpproces is in essentie niet veel meer dan een manier om een probleem te bekijken met wat creativiteit en je gezond verstand. De stappen in hetcproces zijn ongeveer als volgt, eerst kies je een probleem dat je belangrijk vindt, dan ga je na wat je al over het vraagstuk weet, dan zoek je informatie en inspiratie erbij. Je gaat dan ideeën bedenken om het probleem op te lossen, en vervolgens ga je iets maken om uit te proberen wat je bedacht hebt. En wat is nou fijner dan ideeën mogen bedenken en dingen leren maken rondom een vraagstuk dat je prikkelt?

Het Designathon process
We begonnen om 10 uur ’s ochtend en waren om 16.00 uur weer klaar. Het programma in hoofdlijnen zie je hieronder:

Inspiratie en discussie rondom de thema’s: voedsel, mobiliteit en afval in de stad met de hele groep.
Proces-inspiration-s
Ieder team of individu, kiest een aspect van het probleem uit dat ze belangrijk vindt en gaat daar ideeën voor bedenken.
Process-Idea-canvas-w
Maken! Jouw idee als prototype tot leven brengen, met de aanwezige materialen: oud plastic, karton, wielen, motors, LEDs, tape, stokjes, enz.
Process-Maken-w
Presenteren: ieder team of individu vertelt welk probleem ze gekozen hebben, welk idee ze hebben bedacht en wat ze gemaakt hebben.
process-presenteren-w

Uitkomsten
De kinderen hebben zowel fantastische als praktische dingen bedacht en gemaakt, daar kan je ook meer over lezen in dit Fastco artikel. Maar het is goed om te zeggen dat het ons, als initiatiefnemers niet om de bedachte oplossingen te doen is, we denken ook niet dat wat de kinderen bedenken meteen in productie genomen gaan worden of zo.

Het gaat erom dat kinderen nadenken over wat ze belangrijk vinden, dat ze hun betrokkenheid mogen laten zien, hun creativiteit aanspreken en lekker met allerlei nieuwe en oud materialen dingen kunnen maken. Al doende leren kinderen heel veel. Wat leren ze? Dat mag je je afvragen. Dat vergt nog een blogpost, wellicht een vervolg op deze.

En nu?
Wij, als Designathon team, zijn ons lekker aan het bezinnen hoe we nog veel meer kinderen in Nederland en rond de wereld deze leerervaring kunnen aanbieden. In februari 2015 maken we een ‘online magazine‘ erover en in mei 2015 moet ons toolkit klaar zijn. Intussen spreken we met andere initiatieven en scholen over hoe we kunnen samenwerken. Als je ideeën hebt, horen we het graag!

Meer weten: www.globaldesignathon.com en www.unexpect.nl

Emer Beamer

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *