Bio Sprites

Het idee

Met een vaste set sprites in Scratch (tekeningen van Marten) animeren/modelleren leerlingen biologische begrippen, ideeën, systemen. De animatie mag alleen maar bestaan uit de biologische sprites en gesproken tekst. Hierdoor worden leerlingen gedwongen binnen een vast kader te werken (controle over de stof) en kennis expliciet te maken doordat ze het moeten uitspreken.

Ik denk dat het goed kan werken bij abstracte onderwerpen zoals DNA. Wat heb je dan nodig? (uitgewerkt voor 5 HAVO)

DNA en DNA-replicatie:
Sprites: Chromosoom; Chromatides; De vier nucleotides, A, T, C en G-; Stukje enkelstrengs DNA (waar de nucleotides op passen); Stukje dubbelstrengs DNA (waar de nucleotides op passen); DNA vork (waar de nucleotides op passen); DNA polymerase; Helicase.

Achtergrond: Celkern

Transcriptie en translatie:
Sprites: nucleotide; U- stukje mRNA (waar de nucleotides op passen); 20 aminozuren; stukje tRNA (waar de aminozuren op passen); Ribosoom

Achtergrond: Endoplasmatisch reticulum; een cel.

 

Uitwerking

Het lijkt mij goed om, voordat de leerlingen hun animatie gaan maken, te controleren of ze de verschillende onderdelen kunnen beschrijven. We kunnen een blad maken waarop de onderdelen staan (de sprites) met daarnaast ruimte om het onderdeel te beschrijven. Elke leerling levert dit in (op papier of als huiswerk via google forms) voordat we groepen maken en gaan animeren.
Wanneer leerlingen gaan animeren zorgen we ook voor knipvellen met de sprites erop gedrukt. Misschien ook een knipvel met de verschillende achtergronden. Zo kunnen ze hun ideeën eerst uitproberen een aan elkaar (en de docent) duidelijk maken. Misschien moeten we eerst een storyboard maken?

Het beoordelen doen we met een matrix waarbij we de inhoud en de animatie beoordelen. Leerlingen kunnen eventueel elkaar beoordelen en feedback geven. De feedback kan ook openbaar via de Scratch website.

Het is denk ik ook handig een aantal bij animeren veel gebruikte blokken/acties toe te lichten. Een paar kleine voorbeelden met de sprites. (bv verschuiven, timen van processen, organiseren). Dit kan zowel op papier en via Scratch.

Vragen en opmerkingen:
Het is veel werk om dit goed en mooi te krijgen. Daarnaast moet het ook nog getest worden. Wat is handig om als kern eerst te proberen? Het minimale idee dus.

Er is een lastige balans in de sprites die we aanbieden. Hoe meer detail hoe meer werk het is dat goed te animeren. Een stukje DNA bouwen met losse nucleotides is een crime om te animeren. Een gegeven stukje DNA geeft weer minder begrip van de bouw. Wat is de ideale balans?

In het voorstel staat de HAVO stof. Voor het VWO is er nog meer detail.

Wanneer we tevreden zijn kunnen we dit vaker aanbieden. Met weinig sprites extra kun je bv al mitose en meiose doen.

Dit materiaal is natuurlijk extreem deelbaar (ook een goede workshop mee te doen). Zullen we het al vroeg delen dat mensen kunnen meedenken? Bv dit stuk al. Work in progress.

Zullen we bij de testrondes leerlingen elke keer bevragen naar hun ervaringen? Welke sprite missen ze nog bv.

Is het ook een bruikbaar idee voor Natuurkunde? Vakken/onderwerpen met een tijdlijn werken denk ik goed.

Lijkt me ook eens leuk om ze via sprites discussies le laten voeren. Bv Lamarck met Darwin. Of door de tijd heen, Feynman en Einstein. Nou ja…

 

WIU

Zoals je merkt is dit idee nog werk in uitvoering. We delen het idee iets eerder dan we normaal doen. Misschien levert het wat op, misschien ook niet. We gaan het in elk geval zelf uitproberen. Deze blogpost is het concept document dat ik naar mijn collega’s stuurde. Ze reageerden enthousiast.

Ik nodig je van harte uit om mee te denken en mee te helpen dit uit te proberen. We hebben een probeer-versie gemaakt over een plant. Dit vind je hier. En de sprites op papier hier.

 

We horen graag wat je er van vindt. Commentaar is zoals altijd van harte welkom.

Marten (@mhazelaar)

Per-Ivar (@___pi)

2 comments on “Bio Sprites

  1. Ha Joek!

    Dank je wel, ik zal het aan Marten doorgeven!

    Wat een goed idee die microwords! Ik ga er zeker even naar kijken of we daar gebruik van kunnen maken.

    Hoe bevalt het lesgeven in het VO?

    Groet,

    Per-Ivar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *